Onze identiteit

De Leeuwerik is een ontmoetingsplaats voor kinderen, ouders en leerkrachten. We zijn een samenwerkingsschool en bieden, vanuit onze identiteitsrijke wortels (protestants, katholiek en openbaar) ruimte aan de verschillende levensbeschouwelijke achtergronden. Dit is onze inspiratiebron voor het geven van inhoud aan het onderwijs op onze school.

Vier belangrijke pijlers hierin zijn:

· Het kind moet centraal staan.

We hebben oog voor de mens achter de leerling, zijn welbevinden, zijn thuissituatie, zijn geluk en ongeluk.

· De kracht van diversiteit.

Kinderen op onze school komen bewust in aanraking met allerlei verschillen op basis van gelijkwaardigheid.

· Oog voor de wereld.

Onze school is een oefenplaats voor leren (samen) leven en hoe je je als kind tot die wereld leert verhouden en verantwoordelijkheid leert dragen voor die wereld.

·Warme voedingsbron.

· Kinderen denken aan de hand van oude en nieuwe verhalen en andere bronnen na over levensthema’s. Zo onderzoeken we met kinderen wat zij van waarde vinden. We bieden de kinderen rijke thema’s waar je je als kind mee kunt verbinden. Op onze school geven we betekenisvolle tradities door. Het gaat daarin niet ‘om het bewaren van de as, maar het doorgeven van het vuur'(Mahler).

Maar hoe ziet dat er in de praktijk uit?

We doen dat door te werken met rituele momenten en levensbeschouwelijke lessen.

 

Rituele momenten en viercyclus

We zorgen dagelijks voor drie rituele momenten waarin ruimte is voor reflectie, bezinning en stilte. Een cyclus van kleurrijke betekenisvolle vieringen die jaarlijks terugkeren is onderdeel van het jaarprogramma.
Een viercyclus die drie kleuren ademt en zorgt voor het verbinden van de verschillen en de overeenkomsten. Zo bieden we een rijke leeromgeving rondom levensbeschouwelijke en morele ontwikkeling.

 

Levensbeschouwelijk onderwijs

 

1 tot 2 keer per week wordt er in iedere groep een levensbeschouwelijk les gegeven.

Bij ons op school werken we met een methodiek die ons de kans geeft om verbindend te werken: elke periode staat er één thema centraal.

Het leesonderwijs, wereldoriëntatie én levensbeschouwelijk onderwijs wordt ingericht vanuit dit thema. Op deze manier kunnen kinderen zich ‘onderdompelen’ en wordt het leren rijker, breder en dieper, maar vooral ‘in en vanuit verbinding’.

Dit gebeurt vanuit een open, narratieve benadering, waarbij zowel verhalen uit de christelijke traditie als andere religieuze- en niet-religieuze bronnen en verhalen ingebracht worden.

Hiervoor wordt de lessendatabank van ‘Op weg met verhalen’ als bron gebruikt.

Startpunt van de lessen zijn de eigen ervaringen van de kinderen. De lessen zelf zijn gericht op ‘betekenisgeving’ en ‘dialogiseren’ (met jezelf, elkaar en bronnen). Dit maakt dat de kinderen door deze lessen ‘het leven leren’.